28.08.2017

Bill Viola, Inverted Birth (detail), 2014. Performer: Norman Scott. Photo: Kira Perov. Courtesy Bill Viola Studio.

Fernisering 17:00–21:00

Bill Viola fernisering

CC er glade for at kunne invitere til fernisering af den amerikanske kunstner Bill Violas seneste store installation Inverted Birth (2014), som vises for første gang i Danmark. Vinbaren La Halle vil byde på et glas vin i døren og entréen er gratis. Se eventet på Facebook her.

Bill Viola er en pioner inden for videokunsten, og han er igennem sin 40 år lange karriere blevet kendt for sine ikoniske og fængslende slowmotion videoværker. Inverted Birth er et godt eksempel på, hvordan Violas teknisk innovative installationer har sprængt videokunstens rammer. Det monumentale værk, der måler hele 5 meter i højden, afsøger følelsernes magt og menneskets egen livscyklus: Liv, død, fødsel og genfødsel. “Fødslen er ikke en begyndelse, døden er ikke en afslutning,” som Viola har udtrykt det med et citat af Chuang Tzu (370–287 f.Kr.).

INVERTED BIRTH

Bill Violas installationer afbilder mennesket under ekstremt pres, opadstigende og faldende, i vand og ild, i bevægelse og i hvile. Hans billeder er slående i deres skønhed og skaber en følelsesmæssig forbindelse til beskueren, der går lige i hjertet.

Viola skriver om sit seneste værk: ” …Inverted Birth viser fem faser af en opvågnen gennem en række voldsomme transformationer. En mand står i mørke, gennemblødt af en sort væske, lyden af dryp punkterer det tomme rums hule klang. Væsken stiger langsomt opad, og efterhånden som bevægelsen tager til i styrke, bliver den opadstigende strøm til en brølende stormflod. Den sorte farves mørke fortvivlelse omdannes til frygt, alt imens væsken ændrer farve til rød, men manden forbliver stærk. Med strømmen af hvid væske kommer en følelse af lettelse og omsorg, efterfulgt af vandets renselse. Endelig kommer en blød tåge, der bringer accept, opvågnen og fødsel med sig. Væskerne repræsenterer menneskelivets essenser: jord, blod, mælk, vand og luft; livscyklussen fra fødsel til død, her skildret som en transformation fra mørke til lys.”