07.11.2018

G((o))ng Tomorrow 20:00–23:00

Niels Lyhne Løkkegaard + Simon Løffler & Ensemble Adapter

Komponist Niels Lyhne Løkkegaard undersøger guldets psykologi, når han spiller på guldmønter med finansmanden Lars Seier Christensen i det helt nye værk ‘Music For Krügerrand’. Efterfølgende er der koncert for bl.a. lysstofrør og Casio-keyboard, når Simon Løffler og Ensemble Adapter forener musik og installation på Copenhagen Contemporary.

Billetpris: 80 kr
Køb billet her.  

Dørene åbner kl. 19
Koncert kl. 20

Koncerterne præsenteres i samarbejde mellem festivalen G((o))ng Tomorrow og Copenhagen Contemporary.

NIELS LYHNE LØKKEGAARD – MUSIC FOR KRÛGERRAND
Guld er genstand for både drømme og fascination – for hvem drømmer helt ærligt ikke om at være rig? Samtidig fungerer guld som et angstbarometer for verden; hvis fremtiden synes uvis og usikker, stiger prisen på guld.

I ‘Music for Krügerrand’ sætter komponist Niels Lyhne Løkkegaard guldets tiltrækningskraft i centrum – og til det har han allieret sig med stifteren af Saxo Bank, Lars Seier Christensen. Værket bliver til ved slå kostbare investeringsmønter af guld mod hinanden, for det er klangen af en guldmønt, der bestemmer dens værdi. Når mønten klinger, kan man afsløre, om det er en forfalskning, eller om renheden er forplumret af kobber eller nikkel.

‘Music for Krügerrand’ bliver opført i to dele: Første sats undersøger guldets soniske egenskaber, når en kvartet bestående af Niels Lyhne Løkkegaard, Lars Seier Christensen, Jaleh Negari og Ying-Hsueh Chen lader mønterne klinge som små bækkener af ædelt metal.

Anden sats er et værk for tonegeneratorer med udgangspunkt i guldmønternes forskellige frekvensspektre. Man kan kalde det for guldets aftryk eller pengenes abstraktion. Det rigtige guld eksisterer ikke længere, men er blevet til ideen om guldet.

SIMON LØFFLER + ENSEMBLE ADAPTER
Lysstofrør, motorer, en stortromme og et Casio-keyboard. Simon Løffler komponerer musik for både ører og øjne, når han forener musik og installation.

Simon Løfflers værker spænder fra meget intime set-ups til gådefulde konstruktioner, som både omfatter traditionelle instrumenter – som dog har gennemgået forskellige forvandlinger – samt nye instrumentelle begreber. Over årene har Løffler skabt en række værker for bl.a. neonrør, legetøjsinstrumenter og effektpedaler, hvor instrumenterne næsten skal betragtes som en naturlig forlængelse af kroppens bevægelser.

På festivalen G((o))ng Tomorrow præsenterer han sammen med det tysk baserede Ensemble Adapter fem værker fra de seneste otte år. Bag korte titler som ‘a’, ‘e’ og ‘H’ gemmer sig kompositioner, der ikke blot bør høres, men i særdeleshed ses.

Eksempelvis bliver ‘e’ spillet på en geometrisk skulptur af lysstofrør. Tilsammen former lyskilderne trekanter i forskellige størrelser, der flimrer og knitrer sig vej gennem værket. Eller ‘D’, som blev komponeret som en del af et større russisk kunstprojekt med titlen ‘Listening to Architecture’. Her fremstår musikken så blød og vag, at det lyder som om, den kommer fra et tilstødende lokale. Som når man lægger øret mod væggen for bedre at høre, hvad der mon sker på den anden side.

Koncerten er støttet af Koda Kultur og Goethe-Institut Dänemark.